بازسازی خانه بسته به وسعت آن می‌تواند کاری همراه با زحمت و هزینه‌ی بسیار باشد. البته اگر در این کار کمی تجربه داشته باشید همه چیز برای‌تان آسان‌تر می‌شود. اگر بار اول است که دست به بازسازی خانه‌ای زده‌اید، در ادامه اشتباهات رایج در بازسازی خانه را آورده‌ایم تا از آن‌ها آگاه باشید و از مرتک شدن‌شان پرهیز کنید.

خریدن مصالح ساختمانی ارزان قیمت

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که افراد در هنگام بازسازی ساختمان مرتکب می‌شوند این است که سعی می‌کنند هزینه‌ی اندکی را صرف خرید مصالح ساختمانی کنند از مصالح ساختمانی ارزان قیمت استفاده می‌کنند. اما باید به این نکته توجه نمایید که نتیجه‌ای که در پایان کار به دست می‌آید به اندازه‌ی همان پولی است که برای خرید مصالح ساختمانی هزینه کرده‌اید. بنابراین اگر استطاعت مالی بازسازی ساختمان‌ را دارید، این کار را انجام دهید در غیر این صورت دست نگه دارید.

اندازه‌گیری‌های غیر دقیق

هر چقدر روی این مسئله تاکید کنیم که برخی اوقات یک سانتی‌متر یا حتی نیم سانتی متر چقدر می‌تواند در نتیجه‌ی نهایی تفاوت ایجاد کند باز هم کم است. اگر اندازه‌گیری‌های‌تان اشتباه، نا برابر و نامتقارن باشد آن تاثیر گذاری و نتیجه‌ی تمام و کمالی که انتظار دارید را بدست نمی‌آورید. اگر مطمئن نیستید که چگونه باید اندازه‌گیری‌ها را انجام دهید و یا قادر نیستید که دستورالعمل‌ها را دنبال نمایید، تردید نکنید و با فردی که در این زمینه مهارت دارد تماس بگیرید و از او بخواهید که به منزل شما بیاید و اندازه گیری‌ها را برای‌تان انجام دهد.

انجام دادن کار آماده‌سازی به صورت سرسری  

کار آماده‌سازی را بی درنگ و به شکل صحیح انجام دهید. از آماده‌سازی فرار نکنید. برای این که کارتان را درست انجام دهید باید وقت صرف کنید؛ از همان ابتدای کار
کار آماده‌سازی، یک فرآیند ترسناک و خسته‌کننده است و هیچ کس این کار را دوست ندارد اما اگر موارد مربوط به آماده‌سازی‌ را در همان ابتدای کار انجام دهید در مراحل بعدی بازسازی، مقدار بسیار زیادی در وقت‌تان صرفه‌جویی می‌شود.  این همان کاری است که سعی دارید انجام بدهید: صرفه جویی در پول و زمان

یک برنامه‌ی دقیق و منظم در بازسازی ساختمان مناسب و موفق کمک خواهد کرد.

بیرون آوردن همه چیز

پیش از آن که دست به بازسازی ساختمان بزنید، اطمینان حاصل نمایید که یک برنامه‌ی دقیق و منظم در اختیار داشته باشید. زیرا وقتی قصد داشته باشید که فقط یک نقطه از ساختمان را تعمیر یا بازسازی نمایید، قطعا نمی‌خواهید که وارد ساختمان شوید و همه چیز را بیرون بریزید. بارها و بارها افرادی را مشاهده کرده‌ایم که قصد داشته‌اند فقط یک تکه از کاغذ دیواری را از دیوار جدا کنند اما وقتی که کار به پایان رسیده است، متوجه شده‌اند که خود را در یک مخصمه‌ی عمیق و تاریک گرفتار کرده‌اند که بیرون آمدن از آن بسیار دشوار است.

استفاده بیش از حد داکت

توجه داشته باشید که داکت، یک راه حل دائمی نیست و استفاده از آن صرفا یک تعمیر موقت است.  علت استفاده از داکت توسط افراد این است که ارزان قیمت است و در عین حال، یک راه حل سریع و آسان است اما باید توجه داشت که داکت قطعا یک راه حل موقت است.

استفاده از ابزار نامناسب

وقتی از ابزار نامناسب استفاده می‌نمایید سه مشکل پیش می‌آید:
  • ممکن است ابزار بشکند یا خراب شود
  • پروژه‌ای که در حال انجام دادن آن هستید ممکن است خراب شود
  • ممکن است به خودتان آسیب برسانید.

ساختن حمام کوچک

اگر به یک حمام کوچک نیاز دارید باید از تجهیزات مناسب استفاده نمایید. می‌توانید یک توالت فرنگی کوچک و یک روشویی کم عرض خریداری نمایید. هر گز سعی نکنید که تجهیزاتی با اندازه‌ها‌ی بزرگ را در یک حمام کوچک جای دهید زیرا با این کار، فضای حمام شلوغ و پر ازدحام خواهد شد. 
برای سرامیک‌های حمام، از رنگ‌های تند و جاندار و هم‌چنین از نقش‌های درشت و پر جلوه استفاده نمایید زیرا این نوع رنگ‌ها و نقش‌ها باعث می‌شوند که در فضاهای کوچک احساس بهتری به انسان دست دهد.

هنگام بازسازی ساختمان نورپردازی و روشنایی ساختمان را در نظر بگیرید.

نادیده گرفتن نورپردازی ساختمان

یکی از اشتباهاتی که اغلب اوقات افراد مرتکب می‌شوند در نظر نگرفتن نورپردازی و روشنایی ساختمان است. روشنایی و نورپردازی می‌تواند رنگ، احساس، نقوش و تزئینات منزل را به طور کامل تغییر دهد. سه نوع نورپردازی وجود دارد که عبارتند از نورپردازی عمومی، کاربردی و متمرکز. اگر بخواهید دکوراسیون نهایی منزل‌تان، خوب و زیبا از آب در بیاید به ترکیبی از این سه نوع نورپردازی احتیاج خواهید داشت.

انتخاب وسایل منزل مطابق با آخرین مد روز 

اغلب اوقات افراد این اشتباه را مرتکب می‌شوند که سعی می‌کنند با بکارگیری مدرن‌ترین، جالب‌ترین و زیباترین وسایل، منزل‌شان را به صورت کاملا شیک و مطابق با آخرین مد روزدربیاورند. اما نکته‌ای که این افراد در نظر نمی‌گیرند این است عمر هر مد کوتاه است. شما برای منزل‌تان به وسایلی احتیاج دارید که با گذشت زمان، هم‌چنان مرسوم و مورد پسند باشند.

کوچک گرفتن عرض چارچوب درب و پنجره

اطمینان حاصل نمایید که وقتی مشغول طراحی چارچوب درب و پنجره هستید، به نقشه‌ی کل ساختمان رجوع می‌کنید. اطمینان حاصل نمایید که هر اتاق دارای چندین راه خروج باشد یا اگر محل قرار گرفتن درهای اتاق‌ها در منطقه‌ی پر رفت و آمدی از ساختمان قرار دارد اطمینان حاصل نمایید که چارچوب درب و پنجره به اندازه‌ی کافی عریض باشند که در آن واحد، چند نفر بتوانند از آن عبور کنند.

ناتوانایی در فائق آمدن بر هرج و مرج و شلوغی

در بازسازی منزل، بسیار مهم است که از زمان پیشی بگیرید و به فرآیند بازسازی سرعت ببخشید. برای این کار، ابتدا کار بازسازی  و ساخت و ساز را به اتمام برسانید سپس به تدریج زندگی‌تان را از سر بگیرید و قسمت‌های مختلف منزل‌تان را دوباره به یکدیگر مرتبط نمایید.

نگهداری مصالح ساختمانی و ابزار در جای نامناسب

همیشه می‌بایست مصالح ساختمانی و ابزار را در یک جای خشک و خنک نگهداری کنید. در رابطه با مصالح ساختمانی، می‌توانید آن‌ها را بیرون از ساختمان بگذارید و روی آن‌ها پلاستیک بکشید. استفاده از پلاستیک موجب صرفه‌جویی در وقت و هزینه می‌شود. در رابطه با ابزار، باید آن‌ها را در داخل ساختمان نگهداری کنید.

استفاده از مصالح ساختمانی سبز برای بازسازی ساختمان یک سرمایه‌گذاری هوشمندانه است.

به کار نبردن مصالح ساختمانی سازگار با محیط زیست

افراد به دو دلیل در ساختمان از مصالح ساختمانی سبز یا سازگار با محیط زیست استفاده نمی‌کنند:
اگر در بازسازی منزل‌تان از مصالح ساختمانی سبز استفاده می‌کنید، بدانید که از بازار جلوتر هستید. استفاده از مصالح ساختمانی سبز، یک سرمایه‌گذاری هوشمندانه است.

استفاده از رنگ نامناسب

اشتباهی که اغلب اوقات افراد مرتکب می‌شوند این است که برای پروژه‌ای که مشغول انجام آن هستند، از نوع رنگ نامناسبی استفاده می کنند. احتمالا نمی‌دانید که برای هر سطحی، باید از یک نوع رنگ خاص استفاده نمود. از رنگ‌های مات برای رنگ‌آمیزی سقف‌ و برخی اوقات برای رنگ‌آمیزی دیوارها استفاده می‌شود. برای ترسیم نوارهای رنگی تزئینی روی دیوار حمام یا دیوار اتاق ناهارخوری از رنگ‌های نیمه براق استفاده می‌شود. استفاده از رنگ‌های براق به اتاق، نمایی اعیانی و اشرافی می‌بخشد.

ساختن راهروها و راه پله‌هایی باریک و کم عرض

هنگامی که مشغول بازسازی منزل هستید، همیشه به یاد داشته باشید که هرچه راه‌پله‌ها و راهروها را بزرگ‌تر بسازید بهتر است.

انتخاب پنجره‌های نامناسب

قیمت پنجره در بازار معمولا زیاد است به همین دلیل، بسیاری از افراد سعی می‌کنند که در هزینه‌های مربوط به خرید پنجره صرفه جویی نمایند. اما این‌جا درست همان جایی است که نباید صرفه جویی کنید. می‌توانید تاکید بیشتر خود را روی پنجره‌هایی معطوف نمایید که به کوچه یا خیابان مشرف هستند. این کار یکی از راه‌هایی است که به شما کمک می‌کند تا در هزینه‌ی خرید پنجره‌ها صرفه جویی نمایید اما در رابطه با کیفیت مضایقه نکنید.

حفظ سلامت و ایمنی خود در محیط کار لازمه بازسازی ساختمان موفق است.

فراموش کردن مسائل ایمنی

مهم‌ترین کارهایی که برای حفظ سلامت و ایمنی خود در محیط کار می‌توانید انجام دهید عبارتند از استفاده از عینک ایمنی جهت محافظت از چشم‌ها، استفاده از محافظ گوش، استفاده از دستکش صنعتی جهت محفاظت از دست‌ها در مقابل میخ‌ها، خرده‌های چوب و شیشه، پوشیدن  یک جفت چکمه جهت محافظت از پاها. آخرین نکته این‌که شما می‌بایست جعبه‌ی کمک‌های اولیه در اختیار داشته باشید.

نداشتن اطلاعات کافی

شما باید دریابید که برای بازسازی منزل چه کارهایی قرار است انجام شود. حتی اگر بنا نباشد که این کارها را خودتان انجام دهید، باید بفهمید به‌دنبال چه هستید و پیمانکارتان دارد چه کار می‌کند. در این صورت می‌توانید روی پروژه نظارت داشته باشید و متوجه شوید که چه موقع اوضاع دارد از کنترل خارج می‌شود.
واقعا مهم است که کارهای ابتدایی و مقدماتی را خودتان انجام دهید. شما باید اطلاعات کافی در اختیار داشته باشید تا بدانید چه سوالاتی را باید از پیمانکار بپرسید.

فراموش کردن بازسازی سیم‌کشی‌ها

وقتی افراد در حال بازسازی نمودن منزل‌شان هستند، برخی اوقات فراموش می‌کنند که سیم‌کشی ساختمان را بازسازی کنند زیرا اولا سیم‌کشی‌ها در داخل دیوارها پنهان هستند و ثانیا، بازسازی کردن سیم‌کشی‌های یک ساختمان هزینه‌بردار است. قبل از آن‌که درباره‌ی نوع کلیدها و پریزها و محل قرار گرفتن آن‌ها با برق‌کار صحبت نمایید، اول می‌بایست سیم‌کشی ساختمان را بررسی کند و اطمینان حاصل نمایید که همه چیز مطابق با آخرین استاندارد ساخت و ساز و ایمنی است.

نادیده گرفتن سبک مورد علاقه‌ی‌تان

وقتی خانه‌ای را که به سبک سنتی یا مدرن ساخته شده است خریداری می‌نمایید، یعنی حتما آن سبک را دوست داشته‌اید بنابراین فرآیند بازسازی و طراحی دکوراسیون داخلی را در محدوده‌ی همان سبک حفظ نمایید.

عدم اخذ پروانه‌ تخریب و بازسازی 

اگر پروژه‌ی تخریب و بازسازی را بدون اخذ مجوزهای لازم انجام دهید، با بیمه و شهرداری به مشکل خواهید خورد.

برای بازسازی ساختمان از مناسب بودن پیمانکاران اطمینان حاصل کنید.

استخدام پیمانکار نامناسب

شما می‌بایست اطمینان حاصل نمایید که پیمانکاری که در نظر گرفته‌اید برای انجام کار مورد نظرتان مناسب است. زیرا پیمانکار به درون منزل شما راه پیدا خواهد کرد و شما نیاز دارید که اطمینان حاصل نمایید که او پیمانکار مناسبی است. با پیمانکاران مختلف صحبت ‌کنید سپس اطلاعاتی که از هریک از پیمانکاران بدست آورده‌اید را با یکدیگر مقایسه ‌نمایید. 

بر عهده گرفتن کارها بیش از حد توان

وقتی افراد از محدودیت‌های‌شان بی‌اطلاع باشند، اغلب اوقات در کارها میان‌بر می‌زنند.  شما باید بدانید که می‌خواهید چه کار کنید و نمی‌توانید بدون داشتن هیچ گونه نقشه یا برنامه‌ای، به سمت کار خیز بردارید.

عدم رعایت سطح اشغال زیربنا و یا تعداد طبقات مجاز نسبت به خانه‌های اطراف

وقتی افراد در حال محاسبه کردن این موضوع هستند که با ساختن یک طبقه‌ی اضافی و یا افزایش زیربنای ساختمان چه مقدار بر ارزش خانه‌شان افزوده خواهد شد، بزرگ‌ترین اشتباهی که مرتکب می‌شوند این است که مسئله‌ی سطح زباله زیربنا و تعداد طبقات مجاز نسبت به حریم همسایگی را در نظر نمی‌گیرند.

در نظر گرفتن یک بودجه‌ غیرواقعی و تخیلی

افراد اغلب اوقات هزینه‌ای که برای انجام یک بازسازی بزرگ لازم است را کمتر از مقدار واقعی‌اش برآورد می‌کنند. بخشی از این اتفاق به این دلیل است که این افراد از این واقعیت مطلع نیستند که بیشترین بخش هزینه‌ی بازسازی یک ساختمان را دستمزد کارگران تشکیل می‌دهد.
هنگامی که شروع به تخریب یک ساختمان می‌نمایید، هرگز نمی‌دانید که چه اتفاقاتی پیش خواهد آمد لذا بودجه‌ی مورد نیاز را باید بالاتر در نظر بگیرید و می‌بایست واقع‌گرا باشید.

منبع : Hgtv