پارکت برای اولین بار در قصری در فرانسه و در قرن 16 میلادی مورد استفاده قرار گرفت و بعد از آن هم محبوبیت زیادی در بین صاحبان خانه‌ها بدست آورد. یکی از دلایل محبوبیت پارکت محبوبیت به خاطر طرح‌ها و سبک‌های متنوعی است که شما می‌توانید انتخاب کنید. تخته‌های پارکت اندازه‌های ثابتی دارند؛ با این وجود مشکل این نوع از کفپوش این است که ساختن یک طرح و سبک خاص و انتخابی بسیار مشکل است. با این وجود پارکت یکی از منحصربه‌فردترین و زیباترین طرح‌های چوبی کفپوش در خانه‌ها به شمار می‌آید که می‌توان آن‌ را با طراحی‌ هنری در هم آمیخت. معمولا از این نوع کفپوش چوبی در اتاق‌های رسمی و بزرگ مانند سالن‌های غذاخوری یا نشیمن استفاده می‌کنند؛ زیرا در صورت استفاده از پارکت در یک اتاق با فضای محدود حالت آشفته‌ای به دکوراسیون اتاق خواهد داد. اگر شما هم می‌خواهید کفپوش خانه‌ی خود را از این نوع انتخاب کنید دانستن این که چه طرح و سبکی را می‌پسندید بسیار مهم خواهد بود. از این‌رو در ادامه به بررسی تعدادی از متداول‌ترین طرح‌ها و سبک‌های پارکت‌های چوبی خواهیم پرداخت.
پارکت هرینگبون Herringbone متداول‌ترین نوع پارکت است که به خاطر سبک و طرح فوق العاده‌ی خود، پیچیدگی خاص و فریبنده‌ای به اتاق می‌دهد. الگوی هرینگبون در نقاط دیگری غیر از کفپوش خانه‌ها نیز به کار برده می‌شود و می‌توانید این طرح را در بسیاری از صنایع خانگی و مبلمان‌ ببنید. هرینگبون نوعی ماهی است که به خاطر نحوه‌ی قرار گرفتن استخوان‌هایش در امتداد ستون فقراتش این نام را به این سبک از کفپوش قرض داده است. کفپوش‌های چوبی هرینگبون به شکل چهارگوش طراحی شده و شما هر کدام را در زاویه‌ی 90 درجه قرار می‌دهید تا طرحی زیگ زاگ داشته باشید.
همانند طرح معروف و دوست داشتنی هرینگبون شما می‌توانید از یک طرح دوگانه‌ی هرینگبون استفاده کنید. این طرح نیز ظاهری مانند طرح قبلی خواهد داشت با این وجود تخته‌ها به‌صورت جفتی به‌کار برده می‌شوند تا یک الگوی ضخیم‌تر و مشخص‌تر را تولید کنند. برخی از کفپوش‌های چوبی می‌توانند طوری طراحی و نصب شوند که اتاق را بزرگ‌تر از آن چه که هست نشان دهند؛ در این‌صورت لازم خواهد بود که قطعه‌های پارکت را به‌صورت مورب نصب کنید. هرینگبون مورب نیز با همان طرح قبلی قرار داده خواهد شد؛ اما به‌جای این که در هماهنگی و توازن با دیوار نصب شود؛ طرح آن در اتاق به صورت مورب خواهد بود.

پارکت هرینگبون Herringbone متداول‌ترین نوع پارکت است که به خاطر سبک و طرح فوق العاده‌ی خود، پیچیدگی خاص و فریبنده‌ای به اتاق می‌دهد.

یک سبک دیگر کفپوش خانگی از الگوهایی هرینگبونی استفاده می‌کند که به صورت «وی شکل» خواهد بود. همان‌طور که قبلا نیز گفته شد قطعات هرینگبون به‌صورت مربع یا مستطیلی برش داده می‌شوند؛ اما قطعات وی شکل به شکلی برش داده می‌شوند که در هنگام نصب کردن نوک تیزی داشته باشند. این نوع پارکت نیز درست مانند طرح هرینگبون، می‌تواند به صورت مورب و در امتداد دیوار اتاق شما نصب شود و این موضوع به طرحی که شما برای اتاق‌تان مناسب می‌دانید بستگی خواهد داشت. طرح وی شکل معمولا گران‌تر از تخته‌های هرینگبون است؛ زیرا ساخت آن مدت زمان بیشتری کار خواهد برد و بریدن آن‌ها در شکل‌ها و اندازه‌های یکسان بسیار مشکل و زمان‌بر است. نصب این نوع از پارکت نیز بسیار پرهزینه خواهد بود؛ زیرا ساختن یک زاویه‌ی عالی برخلاف  آن چه که در تخته‌های قرار گرفته در زاویه‌ی 90  درجه دیده می‌شود کار سختی خواهد بود. البته اگر چه این طرح  هزینه‌ی بیشتری را در برخواهد داشت؛ اما مطمئناً ارزش آن را نیز دارد؛ زیرا بسیار بادوام‌تر بوده و طرح ایجاد شده به راحتی از بین نخواهد رفت.
طرح سبد بسکتبال را می‌توان به صورت مورب یا در امتداد دیوار بسته به طرح مورد علاقه‌ی شما برای یک اتاق خاص نصب کرد. بسیاری از طرح‌های سبد بسکتبال تنها از یک رنگ چوبی تشکیل خواهند شد؛ اما با این وجود اگر به‌دنبال یک چیز متفاوت می‌گردید می‌توانید با ترکیب کردن رنگ‌های چوبی متنوع طرح و سبک خاص و بسیار زیبایی را تولید کنید. روش‌های متنوعی برای استفاده از الگوی سبد بسکتبال وجود دارد؛ پس بهتر است قبل از تصمیم گیری همه‌ی آن‌ها را بررسی کنید.
طرح آجری همان‌طور که از نام آن نیز برمی‌آید طرحی است که در آن تخته‌های پارکت به شیوه‌ای نصب می‌شوند که طرح سنتی آجری تولید شود. برخی بر این باورند که طرح آجری بسیار ساده و تکراری و بدون جذابیتی خاص خواهد بود. هر چند این طرح می‌تواند سبک متوازن و منظمی را در اتاق ایجاد کند. استفاده از تخته‌های با رنگ‌های متفاوت در این طرح‌ می‌تواند سایه‌ها و طرح‌های زیبایی را تولید کند که نمای خارق العاده‌ای به کف اتاق شما خواهد بخشید. این طرح را می‌توان با استفاده از تخته‌های پارکت هرینگبون نیز به وجود آورد یا حتی با استفاده از تخته‌های بلندتر که اندازه‌های یکسانی دارند.
همان‌طور که قبلا نیز گفته شد نصب کردن پارکت کف خانه بسیار مشکل و زمان‌بر بوده به‌همین دلیل معمولا کمتر از آن استفاده شده و به انتخاب‌های دیگر مانند سرامیک و کاشی یا موزاییک روی آورده می‌شود. حتی امروزه کاشی‌هایی شبیه پارکت تولید شده است. نه تنها نصب کردن این کاشی‌ها بسیار آسان است بلکه طرح‌های آن‌ها نیز بسیار متنوع و متفاوت است و نمی‌توان به‌راحتی آن‌ها را با هم ترکیب کرد. البته این کاشی‌ها از پارکت‌های هرینگبون بسیار گران قیمت‌تر بوده ولی با این وجود در مرحله‌ی نصب صرفه‌جویی خوبی کرده و در نهایت نمای بسیار زیبا و منحصربه‌فردی در کف خانه‌ی خود خواهید داشت.