در طراحی دکوراسیون داخلی هفت فاکتور اصلی وجود دارد که عبارتند از: فضا، خطوط، اشکال، نور، رنگ، بافت و الگو. این فاکتورها در واقع اساس طراحی دکوراسیون داخلی را تشکیل می‌دهند. در این مقاله  قصد داریم به بررسی هفت اصل پایه‌ی طراحی دکوراسیون داخلی بپردازیم که شیوه‌ی درست استفاده از هفت فاکتور اصلی را به شما نشان می‌دهند. یک طراح دکوراسیون داخلی باید با این هفت اصل برای مرتب کردن و سازماندهی هفت فاکتوری که گفته شد کار کند به طوری که به یک ترکیب زیبا و دلخواه دست یابد. پس بدون حاشیه رفتن بیایید به اختصار به بررسی هر کدام از این هفت اصل بپردازیم و نحوه‌ی استفاده از آن‌ها و اهمیت‌شان در دنیای طراحی دکوراسیون داخلی را درک کنیم.

سازگاری

اصل سازگاری همان‌طور که اسم آن نیز نشان می‌دهد بر روی این واقعیت تاکید دارد که باید یک نوع حس متحدالکشکل بودن، هماهنگی و مطابقت بین هفت فاکتوری که در بالا به آن‌ها اشاره شد و نحوه‌ی ترکیب کردن‌شان وجود داشته باشد. طراحی دکوراسیون داخلی باید به‌عنوان یک راهنمای تصویری برای فرد باشد که با استفاده از آن یک فضای زنده و شاداب را تشخیص دهد و بدون سازگاری این راهنمای تصویری تنها با گیج شدن فرد همراه خواهد بود. تمامی عناصری که استفاده می‌شوند باید مکمل همدیگر باشند و یک حس ارتباط ملایم باید بین این عناصر وجود داشته باشد. درک درست و کامل از ترتیب اشیاء و مبلمان، شباهت رنگ، الگو، بافت، نزدیک بودن اشیاء از نظر مکانی و فضایی که اشغال می‌کنند، تکرار و گروه بندی وسایل بر اساس شباهت‌ها و تکرار شدن همپوشانی عناصر دکوراسیون داخلی همگی راه‌هایی خواهند بود تا بتوان به این سازگاری و اتحاد در مدیریت و ترتیب دکوراسیون داخلی دست یافت.

رعایت اصل توازن در دکوراسیون داخلی خانه برای رسیدن به یک آرامش و تناسب بصری است.

توازن

اصل توازن به توزیع شدن مناسب و متناسب عناصر دکوراسیون داخلی با وزن تصویری مساوی در نقاط مخالف خانه یا اتاق برای رسیدن به یک آرامش و تناسب بصری است. توازن تنها زمانی حاصل می‌شود که وزن بصری عناصر دکوراسیون داخلی به طور مساوی حول یک محور مرکزی یا نقطه‌ای که می‌تواند واقعی و تصویری باشد در فضا توزیع شده باشند. توازن را می‌توان به 3 شیوه‌ی مختلف به نام‌های متقارن (Symmetrical)، غیر متقارن (Asymmetrical ) و شعاعی یا محوری (Radial) به دست آورد. در شیوه‌ی متقارن، فضای موجود به دو نیمه‌ی مساوی تقسیم شده که در مرکز محور مرکزی قرار گرفته و هر دوی آن‌ها طوری باشند که یک حس آرامش بخش و زنده را به فضای خانه یا اتاق ببخشند. در شیوه‌ی نامتقارن، عناصر ناهماهنگ و مختلفی را می‌توان با قرار دادن محور مرکزی در نقطه‌ی کانونی حفظ کرد. اگر چه دستیابی به توازن نامتقارن در مقایسه با توازن متقارن کمی دشوار است، اما نتیجه‌ی آن در مقایسه با توازن متقارن بسیار طبیعی‌تر و پرانرژی‌تر خواهد بود. توزان محوری شامل یک عنصر مرکزی مانند یک لوستر بزرگ و زیبا یا یک میز بزرگ غذا خوری می‌باشد که بقیه ی عناصر طراحی دکوراسیون داخلی حول آن و با توجه به موقعیت و شکل آن در یک توزان شعاعی و مدور قرار گرفته باشند.  

ریتم

اصل ریتم داشتن طراحی دکوراسیون داخلی ضرورتا بدین معنی است که ارتباط حرکتی مشابهی بین عناصر متفاوت طراحی دکوراسیون داخلی وجود داشته باشد. این قابلیت حرکت و جا به جایی برای حفظ نبض بصری بین عناصری که وزن‌های بصری متفاوتی دارند ضروری است. عناصری که در یک سبک منظم تکرار شده باشند، فضای بین آن‌ها نوعی حس ریتمیک و آهنگین تولید خواهد کرد. ریتم و آهنگ متوازن را می‌توان در فضاهای مسکونی با رعایت روش‌های خاصی به دست آورد که این روش‌ها به ترتیب عبارتند از: تکرار، جا به جایی و توالی. تکرار به استفاده‌ی تکراری و مکرر از عناصر طراحی دکوراسیون داخلی مانند رنگ، بافت یا الگو یا هر ویژگی فیزیکی دیگری مانند آیتم‌های دکوراسیون خانه در یک ترکیب منظم اشاره دارد. جا به جایی در واقع روشی برای تولید ریتم و آهنگ در دکوراسیون با تعویض و جا به جایی دو یا چند عنصر دکوراسیون داخلی با استفاده از یک الگوی از پیش تعیین شده می‌باشد. در توالی عناصر دکوراسیون داخلی بر اساس اندازه (بزرگ به کوچک یا برعکس) رنگ (کم رنگ به پر رنگ یا برعکس) یا هر ویژگی متمایز دیگر مرتب خواهند شد.

برای به‌کارگیری اصل تاکید در طراحی دکوراسیون داخلی مبلمان باید نقش نقطه‌ی تمرکز یا جلب کننده را ایفا کند.

تاکید

تاکید نیز همان طور که از نام آن برمی‌آید از اصول طراحی دکوراسیون داخلی به شمار می‌آید که می‌گوید قطعه‌ی مرکزی و محوری هنری با مبلمان باید نقش نقطه‌ی تمرکز یا جلب کننده‌ی توجه را در یک فضای خانگی خاص ایفا کند. عناصری مانند رنگ، الگو و بافت باید برای تاکید بر یک نقطه‌ی تمرکز خاص مورد استفاده قرار گیرند. در واقع این عناصر باید به روشی مورد استفاده قرار گیرند که نقطه‌ی تمرکز بر دیگر عناصر دکوراسیون داخلی ارجحیت و برتری بصری داشته باشد و به فضای اتاق یا خانه نوعی انسجام ببخشد. دیگر موارد که در اطراف نقطه‌ی تمرکز قرار گرفته‌اند باید مکمل آن باشند و تضادی را به وجود بیاورند که نقطه‌ی تمرکز را بیش از قبل در مرکز توجه قرار دهد.

تضاد

تضاد به تفاوت در درخشندگی یا رنگ اشیاء و عناصر دکوراسیون داخلی که آن‌ها را را از همدیگر متمایز می‌کند اشاره دارد. در طراحی دکوراسیون داخلی، تضاد را می‌توان با استفاده از 3 عنصر یعنی رنگ، شکل و فضا به دست آورد. برای مثال افراد می‌توانند از بالش‌ها یا کاغذ دیواری با دو رنگ متفاوت مانند سیاه و سفید برای رسیدن به کنتراست و قابل تشخیص کردن یک شیء استفاده کنند. هم‌چنین برای دستیابی به تضاد می‌توان از ترکیب دو یا چند شکل بهره برد. برای مثال می‌توان یک آینه‌ی مدور را با یک کاناپه‌ی مستطیل برای بدست آوردن تعادل و توازن و جلب شدن توجه به هر دو مورد طراحی داخلی به کار برد. علاوه بر این می‌توان با تقسیم کردن فضای موجود به دو بخش مفید و غیرمفید از لحاظ قابل استفاده بودن، تضاد را در یک فضای مسکونی ایجاد کرد.

عناصر دکوراسیون داخلی که در یک فضای مسکونی قرار گرفته‌اند باید کاملا متناسب و متقارن جلوه کنند.

مقیاس و قرینه

اصول مقیاس و قرینه این اطمینان را به شما می‌دهند که عناصر دکوراسیون داخلی که در یک فضای مسکونی قرار گرفته‌اند، کاملا متناسب و متقارن جلوه کنند. از لحاظ رنگ، شکل اندازه و بُعد باید نوعی توازن و تعادل بین این عناصر وجود داشته باشد و قرینه در آن‌ها رعایت شده باشد. برای مثال اگر سقف فضای مسکونی بلند باشد، ارتفاع مبلمان نیز بهتر است به همان نسبت بلند باشد. یا بالش‌های کوچک روی مبلمان بزرگ ظاهر مناسبی نخواهند داشت زیرا این عدم تقارن در اندازه باعث می‌شود که تناسب و توازنی که باید وجود داشته باشد از بین برود.

جزئیات و تزئینات

جزئیات و تزئینات مانند توت فرنگی‌هایی هستند که روی بستنی قرار می‌گیرند. شاید این توت فرنگی‌ها را اضافی بدانید اما بدون وجود آن‌ها، بستنی کامل نخواهد بود. این جزئیات می‌توانند یک قلابدوزی ساده روی بالش یا رنگ‌های متنوع موجود در آن قلابدوزی‌ها باشد. هر جزئیات و تزئینات کوچکی مقداری حس شادابی و زندگی را به طراحی دکوراسیون داخلی شما خواهد بخشید که در مجموع هر کدام ویژگی‌های خاص خود را به ترکیب کلی دکوراسیون داخلی شما اضافه خواهند کرد. هر زمان که حس کردید به تمامی اصولی که به آن‌ها اشاره شد دست یافته‌اید، زمان آن است که به تزئینات بپردازید و زیبایی بیشتری به فضای خانه‌ی خود ببخشید.

منبع : Launchpadacademy