موزاییک صنعت و هنری است که به دوران یونان و روم باستان باز می‌گردد که در آن دوران از موزاییک برای تزئین مقبره‌ها و قصرها استفاده می‌شد. امروزه نیز ما انسان‌ها از این هنر برای تزئین دکوراسیون داخلی خانه‌های‌مان استفاده می‌کنیم تا از قبل زیباتر و سنتی‌تر به نظر برسند. برای کاشی‌های موزاییکی کاربردهای فراوانی وجود دارد. می‌توان از این هنر زیبا در طراحی دکوراسیون داخلی یا خارجی خانه و در هر اتاقی از خانه استفاده کرد.

حمام

برای مثال در حمام و دستشویی می‌توان از کاشی‌های موزاییکی برای تزئین دیوارها به نحوی که جلب توجه کند استفاده کرد. تصاویر و طراحی‌های متنوع و با پیچیدگی مختلفی را با استفاده از کاشی‌های موزاییکی می‌توان در فضای درونی حمام‌ به وجود آورد. به‌جای داشتن کاشی‌های ساده روی دیوار حمام می‌توانید از کاشی‌های موزاییکی که دور اتاق حمام کشیده شده‌اند سود برد تا طرح زیبا و دلربایی به وجود بیاید.
البته اگر می‌خواهید که دکوراسیون داخلی یکسان و نزدیک به همی داشته باشید، می‌توانید تمام سطح دیوار را با استفاده از کاشی‌های موزاییکی بپوشانید. معمولا در این موارد الگو، طرح یا تصویر خاصی برای انتخاب وجود ندارد اما می‌توانید از یک طرح انتزاعی جذاب استفاده کنید.
در حمام نیز مانند آشپزخانه اگر دوست ندارید در قسمت روی سینک و صفحه‌ی دور آن و هم‌چنین دیوار پشت‌ آن‌ها از کاشی‌های موزاییکی استفاده کنید. سعی کنید از رنگ‌ها و طرح‌های جذاب و روشن استفاده کنید که نظر انسان را به سرعت به خود جذب کند.
در حمام‌هایی که دارای وان هستند، می‌توانید از کاشی‌های موزاییکی با رنگ‌های مختلف برای تزئین پایه‌ای که وان روی آن قرار گرفته نیز استفاده کنید. این کار به حمام ظاهر فوق العاده‌ای خواهد بخشید، به ویژه در ترکیب با رنگ کاشی‌های موزاییکی دیوار و آینه زیبایی که روی آن قرار خواهد گرفت.

می‌توانید از کاشی‌های موزاییکی برای دکوراسیون دیوارها و عناصر بخش دوش حمام استفاده کنید.

موزاییک‌های کف حمام

از آن‌جایی که در حمام فضای زیادی برای قرار دادن عناصر تزئینی وجود ندارد و به اصطلاح حمام ساده و خلوت است، کف حمام بیشتر از هر جای دیگری جلب نظر کرده و با به کار بردن کاشی‌های موزاییکی در کف حمام می‌توان ظاهری زیبا و سنتی را به حمام بخشید.
اتاق یا بخش دوش حمام معمولا بسیار ساده طراحی می‌شود و دارای رنگ یا الگوی خاصی نیست. در این گونه موارد می‌توانید از کاشی‌های موزاییکی برای دکوراسیون دیوارها و عناصر بخش دوش حمام استفاده کنید.

آشپزخانه

در آشپزخانه‌ها معمولا دیوار پشت سینک ظرفشویی نقطه کانونی کل دکوراسیون داخلی آشپزخانه به شمار می‌آید که بیش از هر جای دیگری جلب توجه می‌کند. به همین دلیل به کار بردن کاشی‌های موزاییکی در این قسمت از فضای آشپزخانه فوق العاده خواهد بود. می‌توان از این نوع کاشی برای به وجود آوردن یک طرح ترکیبی استفاده کرد.
البته معمولا این کاشی‌های موزاییکی زیبا را برای تزئین تمامی فضای بین صفحه چوب یا استیل دور سینک ظرفشویی و کابینت‌های دیواری مورد استفاده قرار می‌دهند. می‌توانید حتی تمام دیوارهای آشپزخانه را با استفاده از این نوع کاشی‌ها تزئین کنید.
با این وجود می‌توان انتخاب‌های متفاوتی نیز داشت. برای مثال می‌توان از کاشی‌های موزاییکی تنها برای تزئین آن قسمتی از دیوار که پشت سینک ظرفشویی قرار گرفته است استفاده کرد که در این صورت ، یک طرح تزیئنی ترکیبی خواهد داشت. هم‌چنین می‌توان کاشی‌های موزاییکی را برای تزئین اطراف پنجره‌ها و نقاط کلیدی و اصلی آشپزخانه به کار برد.
اگر آشپزخانه شما آن قدر بزرگ و جادار است که بتوانید یک قسمت داخلی مانند جزیره در وسط آن به‌عنوان میز غذا خوری یا محل قرار گرفتن سینک ظرفشویی ایجاد کنید، می‌توانید در تزئین و طراحی دکوراسیون داخلی آن از کاشی‌های موزاییکی نیز استفاده کنید. برای مثال می‌توانید رنگ و طرح این کاشی‌ها را با کاشی‌هایی که برای دیوار پشت سینک ظرفشویی به کار برده‌اید هماهنگ کنید.

از موزاییک می‌توان ترکیبی زیبا از سنگ و چوب برای ساخت و دکوراسیون راهرو استفاده کرد.

استفاده از کاشی موزاییکی در طراحی دکوراسیون بیرون از خانه

برای تبدیل کردن حیاط خلوت خود به یک مکان جذاب و مسحور کننده می‌توانید در دیوارها و فضاهای کناری آن از طرح‌ها و رنگ‌های روشن و درخشان استفاده کنید. در کف حیاط خلوت کاشی‌های موزاییکی زیبا به کار ببرید. حتی می‌توانید از سنگ‌ریزه و قلوه سنگ‌های کوچک و حتی کاشی‌های معمولی استفاده کنید.
استفاده از قلوه سنگ در کف حیاط خلوت به آن نمایی شیک و بسیار آرام بخش خواهد داد. در این موارد کف محل به خاطر طرح خاص و شادابی فوق‌العاده‌اش به قالیچه‌ای زیبا شبیه است. برای داشتن یک طرح ساحلی می‌توانید از کاشی‌های موزاییکی مختلف در طرح‌های متنوع استفاده کنید. از سنگ‌ها یا سنگ‌فرش‌های بزرگ استفاده کنید و قسمتی از فضا را برای روییدن علف و گیاه در بین آن‌ها خالی بگذارید. این سنگ‌ها و سنگ‌فرش‌ها را به شکل دایره‌ای قرار دهید تا ظاهری شبیه جانوران شکم پا داشته باشد که در خال خزیدن در حیاط خلوت شماست.
استفاده از یک راهرو موزاییکی در حیاط خلوت می‌تواند تکمیل کننده‌ی کف زیبای حیاط خلوت شما باشد. می‌توان از ترکیب زیبای سنگ و چوب برای ساخت و دکوراسیون این راهرو استفاده کرد.

طراحی دیوار حیاط با کاشی‌های موزاییکی

اگر چه این کار خیلی شایع نبوده و رواج ندارد، اما می‌توان در دکوراسیون دیوار حیاط نیز از کاشی‌های موزاییکی استفاده کرد. با این کار حیاط خانه‌ی شما بسیار زیبا و جذاب به نظر خواهد رسید. این کار در مورد دیوار حیاط‌های بتنی با سطح صاف به خوبی جواب خواهد داد.

باغچه‌های موزاییکی

هم‌چنین می‌توانید مقداری رنگ، بافت و طرح جذاب را از طریق پوشاندن دیوار باغچه‌ها با کاشی‌های موزاییکی به آن‌ها بخشید. می‌توان طرح‌های متنوع و زیبایی از قبیل طرح‌های هندسی را در دیوار باغچه‌های کوچک به وجود آورد.

منبع : Homedit