برطبق گزارش جامعه جراحان پلاستیک آمریکا، سازمان غذا و داروی ایالت متحده (FDA) در سال 2007 لیپوساکشن را تائید کرد. حذف چربی اضافه‌ی مناطق خاصی از بدن مثل چانه، گردن و سینه مردان با لیپوساکشن انجام می‌شود. تکنیک لیزر لیپولیز شامل وارد کردن الیاف (فیبر) نازک گرم زیر پوست می‌شود تا سلول‌های چربی را تبدیل به مایع کنند. سپس سلول‌های چربی با استفاده از یک کانول و از طریق روش قدیمی ساکشن از بدن بیرون کشیده می‌شوند. طبق هشدار FDA نباید از لیپوساکشن به‌عنوان یکی از راه‌های کاهش وزن استفاده کرد. بیماران باید 30 درصد از وزن ایده‌آل خود را دارا باشند. در این مطلب به اثرات جانبی لیزر لیپولیز یا لیپوساکشن لیزری می‌پردازیم.

کبودی، تورم و ناراحتی‌های عمومی

کمی کبودی و تورم بعد از عمل طبیعی است و معمولا درطی دو تا سه هفته پس از عمل از بین می‌رود. کبودی ایجاد شده در این روش از دیگر روش‌های لیپوساکشن خیلی کمتر است، زیرا گرمای لیزر لیپولیز باعث جلوگیری از خونریزی مویرگ‌ها درطی عمل می‌شود. برخی بیماران در محل جراحی یک پارچه کمپرس قرار می‌دهند تا میزان تورم را کاهش داده و بهبودی را تسریع کند. هم‌چنین جراح پلاستیک داروهای تسکین‌دهنده درد خفیفی را برای ناراحتی‌ و درد می‌نویسد و اکثر بیماران می‌توانند ظرف دو الی سه روز سر کار برگردند. پزشکان توصیه می‌کنند بیمار تا یک ماه پس از لیزر لیپولیز در فعالیت‌های شدید فیزیکی شرکت نکند.

برخلاف جراحی لیپوساکشن نتایج لیزر لیپولیز یک هفته پس از جراحی کاملا مشهود است.

تغییر شکل بدن

نتایج لیزر لیپولیز یک هفته پس از جراحی کاملا مشهود است. در حالی‌ که در لیپوساکشن معمولی، این مدت به دو تا چهار هفته پس از جراحی می‌رسید. بعد از لیزر لیپولیز بیمار می‌تواند تغییرات را در مشخصات ظاهری و نیم‌رخ بدن خود کاملا مشاهده کند. هر چند بیماران باید توجه داشته باشند که خطوط پوست ممکن است غیرطبیعی به‌نظر برسند. این عدم تقارن ممکن است نیازمند جراحی ترمیمی دیگری باشد.

محکم شدن پوست

پوست پس از ساخت لایه‌های رویین پوستی و ترشح کلاژن در بدن ترمیم شده و محکم می‌شود. طبق گفته جامعه جراحان پلاستیک آمریکا، رشد بافت پوستی و کلاژن بین چندین هفته تا چندین ماه به طول می‌انجامد. در این مدت بیمار کاملا حس می‌کند که پوست محکم‌تر و سفت می‌شود.

سوختگی

در روش‌های جدید لیزر لیپولیز به‌ندرت سوختگی پیش می‌آید، اما ریسک آن هم‌چنان وجود دارد. دستگاه‌هایی که امروزه به‌کار می‌روند دارای دستگاه اندازه‌گیری هستندکه دمای پوست را اندازه‌گیری می‌کند و خطر سوختگی پوست و بافت را کاهش می‌دهند. اگر سوختگی اتفاق بیفتد، خطر عفونت و باقی‌ماندن جای سوختگی در بیمار وجود دارد.

منبع : Livestrong